Każda poważna firma posiada swoje bazy danych. Są to zbiory informacji o danej firmie zapisane w formie cyfrowej, których przetwarzaniem zajmują się specjalne programy komputerowe. Tworzenie kopii zapasowych to jedna z metod archiwizowania zgromadzonych danych. Każda firma posiadająca swoje bazy danych posiada także pracownika odpowiedzialnego za modyfikowanie jej struktur oraz uaktualnianie. Administrator baz danych zapewnia prawidłowe działanie całego systemu oraz jego bezpieczeństwo. Jeśli wystąpi awaria to on odzyskuje utracone dane i przywraca stabilność systemu.
Najczęściej bazy danych zawierają poufne informacje na temat danej firmy. Administrator tworzy odpowiednie zabezpieczenia bazy, tak by jak najbardziej zminimalizować sytuacje uszkodzenia, awarii lub dostępu do danych przez osoby niepożądane. Do zadań administratora należy także porządkowanie danych przy wykorzystaniu określonych procedur i programów. W jego gestii znajduje się także przydzielanie uprawnień dostępowych poszczególnym użytkownikom. Administrator baz danych jest także odpowiedzialny za odpowiednią konserwację sprzętu.
W pracy administrator baz danych wykorzystuje dokumentację programową, techniczną, swoją wiedzę oraz programy narzędziowe. W tym celu niezbędna jest wiedza z zakresu środowiska bazodanowe Oracle oraz znajomość jedego z języków programowania np. SQL, C++, PLSQL.
GeKon22
Administrator baz danych to jedna z najważniejszych, jeśli nie najważniejsza osoba w firmie.
17 stycznia 2017