Administrator baz danych Gdynia posiada zazwyczaj określony zakres obowiązków, jednakowy we wszystkich mniejszych i większych instytucjach, firmach i przedsiębiorstwach, na który składa się:
- zarządzanie systemami komputerowymi i nadzór nad ich prawidłowym funkcjonowaniem;
- archiwizowanie danych;
- analizowanie efektywnego i prawidłowego działania baz danych;
- optymalne dostosowywanie aplikacji do wymagań użytkowników;
- ochrona danych i zabezpieczanie dostępu do informacji;
- porządkowanie i aktualizacja danych;
- organizowanie prac konserwacyjnych;
- szkolenie w zakresie konserwacji i użytkowania baz danych;
- organizowanie i planowanie prac podległego personelu, określanie szczegółowego zakresu obowiązków oraz uprawnień poszczególnych pracowników;
- wybór i weryfikowanie metod pomiarowych i programów testujących sprawność działania programów i sprzętu;
- opracowywanie zasad i procedur podłączenia nowych terminali użytkowników, zgodnie z kierunkami rozwoju danego systemu bazy danych;
- opracowywanie lub wdrażanie systemów zabezpieczających w zakresie tworzenia haseł dostępu do informacji;
- nadawanie praw użytkownikom tylko w zakresie koniecznym do ich działalności;
- opracowywanie lub wdrażanie metod utajniania danych w zależności od typu aplikacji, zastosowania bazy danych oraz liczby i grup użytkowników;
- podejmowanie szybkich decyzji na temat trybu pracy systemu bazy danych lub jej wyłączenia.